Vejledningen
- Definerer, hvad der er forstås som vold: Det gælder både arbejdsrelateret fysisk og psykisk vold, herunder trusler og anden krænkende adfærd, som borgere udøver mod ansatte eller arbejdsgiver.
- Præciserer, hvor og hvornår volden kan forekomme: Det gælder både i arbejdet eller uden for arbejdstiden.
- Forklarer de helbredsmæssige reaktioner på vold: De kropslige, følelsesmæssige, tankemæssige og adfærdsmæssige – og reaktionernes betydning for arbejdet.
- Beskriver, hvordan virksomhederne kan leve op til arbejdsmiljølovgivningens regler om arbejdsrelateret vold. Det gælder både:
- Virksomhedernes løbende forebyggelse af vold. Det omfatter bl.a. præcisering af arbejdsgiverens pligter, at tage afsæt i forebyggelsesprincipperne, forankring i AMO, systematisk forebyggelse ved risikovurdering og registrering, hensigtsmæssig planlægning af arbejdet og indretning, oplæring og instruktion.
- Virksomhedernes håndtering af voldsepisoder i arbejdstiden. Det omfatter bl.a. at følge virksomhedens instruktioner, brug af tekniske hjælpemidler, brug af konfliktnedtrappende sprog og kollegial støtte.
- Virksomhedernes bearbejdning og opfølgning på en voldsepisode. Det omfatter bl.a. herunder psykisk førstehjælp, anmeldelse og evaluering.
Læs mere om, hvad I skal gøre i AT-vejledning D.4.3-5 om vold her
NB: Vold mellem ansatte og mellem ansatte og deres ledere er krænkende handlinger. Læs mere om AT-vejledning 4.3.1-1 om krænkende handlinger her.
Få værktøjer til at forebygge og håndtere vold:
- Få et samlet overblik over BFA’s materialer til forebyggelsen
- Hent seks korte og fokuserede guides til voldsforebyggelsen
- Find fem faktakort til at forebygge og håndtere digital chikane
- Læs mere om forebyggelse af digital chikane