Ved høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker forstås arbejde, som indebærer direkte eller indirekte kontakt med mennesker, herunder borgere og kunder, og hvor kontakten stiller høje krav til at
- sætte sig ind i, rumme eller håndtere disse menneskers tænkning, følelser eller adfærd,
- håndtere eller skjule egne tanker eller følelser eller
- tilpasse kommunikation eller adfærd til de mennesker, der arbejdes med.
Vejledningen kommer blandt andet omkring:
- Definitionen af følelsesmæssige høje krav i arbejdet med mennesker
- Konsekvenser og risici ved følelsesmæssige høje krav
- Hvordan virksomheden afdækker om der er følelsesmæssige høje krav og vurderer eventuelle helbredsrisici
- Hvordan virksomheden forebygger risikoen for de ansattes sikkerhed og sundhed
- Planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet
- Oplæring og instruktion i arbejdet
- Indflydelse i arbejdet
- Hensyn til ansattes forudsætninger og beskyttelse af følsomme risikogrupper
- Tilsyn med, at arbejdet udføres forsvarligt.
Læs mere i AT-vejledning 4.2.1 om høje følelsesmæssige krav her.
Få værktøjer til at forebygge og håndtere høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker:
- Følelser på job - en podcast med mere.
- Trivsel i fællesskab – et materiale, der sætter fokus på, hvordan underviseren påvirkes følelsesmæssigt af miljøet i klassen/undervisningen
- En materialeserie med fokus på at skabe dialog om følelser på jobbet
- Tæt på mistrivsel – om at skulle håndtere elever, kursister og studerendes følelser som en del af jobbet som underviser.
- 4 gode råd om at forebygge høje følelsesmæssige krav - en artikel.
- Webinar om høje følelsesmæssige krav i arbejdet.