Del: - -

Værktøjer og vejledning: Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker

Vejledningen til høje følelsesmæssige krav udkom i maj 2023.

Ved høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker forstås arbejde, som indebærer direkte eller indirekte kontakt med mennesker, herunder borgere og kunder, og hvor kontakten stiller høje krav til at

  • sætte sig ind i, rumme eller håndtere disse menneskers tænkning, følelser eller adfærd,
  • håndtere eller skjule egne tanker eller følelser eller
  • tilpasse kommunikation eller adfærd til de mennesker, der arbejdes med.

Vejledningen kommer blandt andet omkring:

  • Definitionen af følelsesmæssige høje krav i arbejdet med mennesker
  • Konsekvenser og risici ved følelsesmæssige høje krav
  • Hvordan virksomheden afdækker om der er følelsesmæssige høje krav og vurderer eventuelle helbredsrisici
  • Hvordan virksomheden forebygger risikoen for de ansattes sikkerhed og sundhed
  • Planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet
  • Oplæring og instruktion i arbejdet
  • Indflydelse i arbejdet
  • Hensyn til ansattes forudsætninger og beskyttelse af følsomme risikogrupper
  • Tilsyn med, at arbejdet udføres forsvarligt.

Læs mere i AT-vejledning 4.2.1 om høje følelsesmæssige krav her. 

Få værktøjer til at forebygge og håndtere høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker:


Senest revideret den 27. september 2024