Bedre overblik over regler om psykisk arbejdsmiljø
Reglerne om det psykiske arbejdsmiljø er nu samlet under en bekendtgørelse, der udkom i 2020. Det kan lette arbejdet med det gode psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladserne, mener de to erfarne arbejdsmiljø- og udviklingskonsulenter Henrik Ankerstjerne Eriksen og Eva Thoft fra Team Arbejdsliv.
- Med bekendtgørelsen og de 5 vejledninger får vi samlet kravene til det psykiske arbejdsmiljø. Kravene fandtes også før, men de kunne være svære at få overblik over, siger arbejdsmiljø- og udviklingskonsulent Henrik Ankerstjerne Eriksen, som er uddannet psykolog og er medejer af Team Arbejdsliv.
5 AT-vejledninger om psykisk arbejdsmiljø
I maj 2023 udkom den sidste af i alt 5 vejledninger, som omhandler det psykiske arbejdsmiljø. Du finder vejledningerne via disse links:
- - AT-vejledning D.4.3-5 om vold
- - AT-vejledning 4.3.1-1 om krænkende handlinger
- - AT-vejledning 4.1.1-2 om stor arbejdsmængde og tidspres
- - AT-vejledning 4.11.1 om uklare og modstridende krav i arbejdet
- - AT-vejledning 4.2.1 om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker
Mundrette formuleringer og konkrete eksempler
Vejledningerne er skrevet i et mundret sprog med mange konkrete eksempler på, hvordan arbejdspladser konkret griber forebyggelsen an.
For eksempel oplister vejledningen om stor arbejdsmængde nogle meget konkrete indikationer på, hvad stor arbejdsmængde og tidspres egentlig er.
Temaer velegnet til drøftelser i MED, SU og AMU
Vejledningen beskriver også, hvad det betyder, at medarbejderne har behov for restitution både i løbet af dagen og mellem arbejdsdagene. Alt sammen temaer, man med fordel kan drøfte i de formelle arbejdsmiljøfora som for eksempel MED eller SU og AMU, påpeger Henrik Ankerstjerne Eriksen.
- Vi kan have en tendens til først at tale om for stor arbejdsmængde, når folk er blevet stressede. Håbet med vejledningerne kunne være, at man i stedet får drøftet temaerne løbende og får forebygget i stedet. For eksempel er det en vigtig opgave i forhold til nyansatte medarbejdere, siger han.
5 gode råd: Læs, hav snakken, tag ansvar og sæt ind
Team Arbejdsliv har nogle helt konkrete bud på, hvordan arbejdspladser i undervisningssektoren kan bruge bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø og de tilhørende vejledninger til både at leve op til de formelle krav, forbedre arbejdsmiljøet og ikke mindst få en god dialog om kerneopgaven:
- Sæt jer ind i stoffet. Det vil sige: Læs den nye bekendtgørelse og vejledningerne. Det er 50-100 sider, men det er tid givet godt ud. Selvom man har travlt, er det et godt udgangspunkt at møde velforberedt op i de formelle arbejdsmiljøfora. Prioriter eventuelt at tage en vejledning ad gangen, hvis ressourcerne er knappe.
- Tag en god snak i de formelle arbejdsmiljøfora som MED eller SU og AMU om, hvad bekendtgørelsen og vejledningerne om det psykiske arbejdsmiljø betyder for netop jeres arbejdsplads. Overvej om der er nogle særlige temaer fra vejledningerne, der fylder hos jer. Det kunne være store arbejdsmængder og tidspres. Eller det kunne være grænseoverskridende handlinger Der er mange gode eksempler i vejledningerne på indikationer, som man kan kigge efter.
- Overvej om der er noget, I skal handle på. Hvis der er nogle af de emner, I har diskuteret, som bekymrer jer, skal I lave handleplaner på, hvad I gør ved det. Der er en række gode værktøjer til at arbejde systematisk med problemerne og lave handleplaner på Arbejdstilsynets hjemmeside under Ledelse af psykisk arbejdsmiljø. Det handler om det løbende forebyggelsesarbejde og dermed APV.
- Fordel opgaverne. Beskriv både problemet og indsatsen i handleplanen og definér, hvem der tager sig af hvad. Det er vigtigt at få beskrevet problemet for at forstå det ordentligt og få sat ord på hvad der skal gøres, hvem der har opgaven og hvornår, der skal handles på det.
- Følg op. Det er arbejdsgiverens pligt at følge op på, om de tiltag, I har sat i værk, virker. Det kan derudover være en god ide løbende at sætte emner inden for psykisk arbejdsmiljø på dagsordenen i jeres arbejdsmiljøorganisation. Og når der nu er kommet nye vejledninger, kan det også være en god lejlighed til at drøfte temaet med hele personalegruppen.
Små skridt til bedre psykisk arbejdsmiljø
Endnu er det begrænset med konkrete erfaringer fra arbejdspladserne, men flere organisationer har allerede taget vejledningerne ind i arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø.
- Vi ser tegn på, at der sker noget på organisationsniveau, som forhåbentlig kommer til at sprede sig til de enkelte arbejdspladser. GL (Gymnasieskolernes Lærerforening) har for eksempel et spørgeskema om professionel kapital, som de to gange om året tilbyder gymnasier, erhvervsskoler og VUC´er. Efter den nye bekendtgørelse kom, er spørgeskemaet blevet udvidet med spørgsmål om seksuel chikane, siger Eva Thoft.