Konflikttrappen er en god fælles referenceramme, når I ønsker at drøfte stadiet i en konflikt. Det er sjældent, at alle ”konfliktende” har samme opfattelse af, hvornår konflikten begynder, og hvad dens ”årsag” er. Til gengæld vil de fleste være enige om, hvor på trappen, konflikten befinder sig. Det kan være et godt udgangspunkt til at tale om, hvad der skal til for at bevæge konflikten ned af trappen. Og hvad der skal til for ikke at komme højere op.
Fælles konflikthåndtering
En konflikt udspiller sig mellem én eller flere personer f.eks. en ansat og en elev eller studerende. Men også andre tager del i konflikten og kan deltage i dens op- eller nedtrapning, selv om konflikten ikke er deres egen.
Det er let at glemme, at der er et galleri af andre mennesker omkring de konfliktende f.eks. kollegaer og andre elever. De er ikke aktive i selve konflikten. Til gengæld kan de være meget aktive i at støtte én af parterne, så konflikten enten udvikles eller afvikles.
En fælles opgave
Det er vigtigt at vide, at konfliktforebyggelse og -håndtering ikke kun er en individuel sag, men et fælles anliggende. En god konfliktforebyggelse og –håndtering har fokus på hele arbejdspladsen, dens værdier, de kollegiale relationer samt støtte og adfærd i forhold til netop jeres fælles opgaver omkring eleven eller den studerende.
Det handler om den samlede arbejdsplads, dens værdier og aftaler, de kollegiale relationer samt støtte og adfærd i forhold til netop jeres fælles opgaver omkring eleven eller den studerende.
Det er nødvendigt at inddrage alle, hvis det skal lykkes at forebygge trusler og vold på arbejdspladsen.
Læs mere i hæftet Forebyg konflikter og vold