Hvad er det, der skaber det gode tillidsfulde samarbejde og giver medarbejderne en følelse af at blive involveret og have medindflydelse på skolens udvikling? Hvad styrker arbejdsglæde og engagement i skolens hverdag og udvikling?
Et svar er givet i resultaterne af projektet ”Styrket inddragelse af de fagprofessionelles viden i skolens udvikling”, som er gennemført i 2018 i et samarbejde mellem Danmarks Lærerforening, BUPL, KL og Skolelederforeningen.
Projektet bestod af en første fase med indsamling af empiri, eksempler på gode metoder, praksisser og erfaringer med professionelle dialoger på 13 folkeskoler fordelt over hele landet, og en anden fase med afprøvning af fundene fra fase 1 på fire andre skoler.
Elementer i en god dialogkultur
I projektets første fase er mere end 100 lærere, pædagoger, skoleledere og forvaltningschefer interviewet. De peger bl.a. på følgende elementer, som fremmer arbejdsglæde og godt samarbejde:
- En retningssættende og prioriterende ledelse.
- Et godt samarbejdet i MED/TRIO.
- Fair og transparente beslutningsprocesser på skolen.
- En stærk dialogkultur og gode redskaber til understøttelse af dialog.
- Læs, hvordan I kan arbejde med at udvikle en tillidsbaseret samarbejdskultur, bl.a. gennem netop disse temaer.
Som led i projektets anden fase har fire skoler testet forskellige metoder til at styrke gode processer om dialog og inddragelse.
Hvorfor er dialog og samarbejde så vigtigt?
"En stærk samarbejdskultur og gode samskabende processer har en meget stor indflydelse på arbejdsglæden og det psykiske arbejdsmiljø", siger Line Arnmark, chefkonsulent ved Københavns Professionshøjskole, som har været tovholder i projektet.
"Medarbejderne bliver demotiverede og oplever afstand, hvis de ikke kan gennemskue, hvordan beslutninger bliver truffet. Omvendt skaber det en stærkt optagethed af kerneopgaven, hvis medarbejderne oplever, at de kommer til orde og har medindflydelse", siger hun.